antreprenor sufocat

Ce (si cine) nu-ti lasa business-ul sa creasca?

 

Nu oricine poate fi antreprenor. Sunt cateva trasaturi pe care daca nu le ai, probabil nici nu vei fi tentat sa te apuci vreodata de business. E greu sa faci business fara curaj, disciplina, flexibilitate, incredere, viziune si o gandire strategica.

Insa, pe masura ce trece timpul, o parte din calitatile, obiceiurile si actiunile care te-au ajutat sa pui pe picioare afacerea, nu iti mai sunt de folos atat de tare ca la inceput.

Si pentru ca „ce te-a adus pana aici, nu te va duce mai departe”, ai nevoie de structura, de o schimbare a viziunii,  si  de un altfel de curaj (curajul incepatorului entuziast nu iti mai foloseste).

De-a lungul anilor, am observat ca insuccesul unui business nu e cauzata de factori  externi (piata, competitie, tehnologie), ci de felul de a fi al antreprenorului. Vorbim aici de tipare de comportament si obiceiuri nesanatoase ale antreprenorului,  care se reflecta si asupra afacerii.

 

Am selectat 6 dintre cele mai toxice obiceiuri sau intentii care nu iti lasa business-ul sa creasca. Poate ca la o prima vedere iti vor parea inofensive, dar indata ce le aloci atentie, vei constientiza blocajul REAL pe care il provoaca.

 

1. Neglijarea vietii personale

 

Sa fii antreprenor presupune un efort (de multe ori supraomenesc) de timp, bani si energie. Stim ca nu e ca in filme! Exista o falsa perceptie potrivit careia atunci cand muncesti pentru tine, muncesti mai putin. Si e exact pe dos: e mult mai greu si mai solicitant. Viata profesionala se amesteca cu cea personala.  Asta pentru ca munca si task-urile nu mai raman intr-o cladire de birouri ca atunci cand erai angajat, ci vin dupa tine acasa.

 

Atunci cand munca devine prioritatea zero, nu mai dureaza mult pana cand incepi sa iti busesti relatiile personale si sa ii sacrifici pe cei dragi. E o greseala pe care multi antreprenori o fac.

Daca nu ai un partener de viata si ai intrat in „hora” business-ului, iti va fi mai greu sa gasesti persoana potrivita.

Apoi, daca esti in cealalta situatie… recomandarea noastra: NU ITI BAGA PARTENERUL DE VIATA IN AFACERI!

 

Noi credem ca business-ul facut in cuplu poate eroda relatia, facand sa se piarda polaritatate. Adauga responsabilitatilor si discutiilor specifice in cuplu, discutiile si presiunea din business, iar orice conflict se va amplifica si mai usor. Pe langa asta, e dificil sa mentii rolurile si sa nu aduci discutiile despre munca… in pat.

Desigur ca exista si cupluri care reusesc sa construiasca impreuna si sa pastreze aceeasi calitate a relatiei, doar ca noi nu le-am gasit (inca).

 

2. Inconsecventa in masurare

 

Cum merge iti business-ul? (intreb)

-Crestem! 30-35% anul asta

-Crestere pe profit? Fara taxe?

-Nu. Nu stiu. Am avut incasari mari… o gramada de comenzi. Vreo 12 clienti noi.

-Si cheltuielile cum sunt?

-Aici tre` sa vorbesti cu Dana.

Ne-am uitat pe cifre cand a venit si  Dana.  Lucrurile stateau asa cum banuiam:  iluzia cresterii bazata pe cresterea vanzarilor, fara a tine cont de ceilalti factori. Puse cap la cap,  cifrele trageau un semnal de alarma – compania era pe pierdere, pentru ca datoriile la furnizori erau foarte mari.

Intalnim des astfel de situatii, din pacate. Explicatia e simpla:

Zapacit de comenzile in crestere, esti tentat sa crezi ca business-ul creste.

Masori. Stim. Esti mereu acolo, cu un ochi la contabilitate, unul la echipa, cu o mana semnezi un contract, iar cu alta te pregatesti sa raspunzi unui partener care tot suna… dar ajungi intr-un punct sufocat si blocat de toate.  Frustrarea numarul 1?  Trebuie sa le stii pe toate – cash flow, finance, management, stocuri, bugete, marketing.  In tot acest iures, risti sa incepi sa te raportezi la numarul de clienti, traind fantezia ca daca  banii intra in cont, lucrurile merg cum trebuie.

 

3. Amanarea de a lua decizii

 

Decizia de a face training, decizia de a externaliza sau de a creste un departament de marketing, de a crea sisteme si proceduri – sunt doar cateva din lucrurile pe care le amani de ani buni. Daca pana acum a mers si fara sa bagi bani in branding, in PR, in educatia oamenilor, de ce n-ar merge si in continuare?

Insa orice decizie amanata vine cu repercusiuni. Este ca atunci cand tot auzi un sunet ciudat la masina dar eziti sa ajungi la service. Nu se rezolva de la sine, din contra…

Ca sa cresti, ai nevoie de metode noi, oameni mai bine pregatiti, resurse. De pauza – timp alocat, zoom out si schimbare.

 

Intentii bune cu efecte rele…

business in familie

4. Implicarea familiei in business

La inceput a fost o idee foarte buna. I-ai luat langa tine pentru ca iti sunt loiali. Mama, tata, sotia, apoi o cumnata si  cativa prieteni foarte buni. Ai avut (si ai)  incredere ca nu te-ar pacali niciodata. Ca vor pune umarul cu tine pentru a face business-ul realizabil si apoi, profitabil.

Adevarata provocare a inceput odata cu trecerea timpului. Cel mai mare risc in astfel de situatii este ca  progresul oamenilor apropiati este masurat mai mult emotional decat in functie de competente. Iar daca nu exista fisa de post, unelte de masurare si o organigrama bine definita, nu dureaza mult pana cand relatia incepe sa fie afectata.

Daca la inceput de drum era normal sa fie asa, pentru ca ceea ce conta era profitul intr-un cadru de libertate, mai tarziu acesta devine un obstacol in calea cresterii business-ului tau.

Solutia? Sa ai un plan de business de la  inceput sau sa creezi unul indata ce constati ca te regasesti in situatia descrisa mai sus.

In business-urile de familie am vazut cele mai multe viziuni nealiniate. Faptul ca doi oameni impart acelasi sange sau au o legatura puternica nu are nicio legatura cu viziunea si intelegerea unui business.

5. Atasamentul emotional

 

Unul dintre clientii nostri ne-a solicitat o sesiune de consultanta pentru ca nu intelegea de ce productia ii stagna de peste doua luni. Productivitatea era zero, pentru ca unul dintre angajati bloca sistemul.

Mai exact, era vorba despre singurul om care stia sa faca o operatiunea respectiva si care din… varii motive nu o mai facea. Pentru ca era prieten foarte bun cu antrprenorul si unul din primii oameni din companie, acestuia ii era greu sa comunice sau sa-l dea afara. Dar problema se agrava.

Am grija de tine, tin la tine, dar nu te mai pot tine aici – a fost varianta la care s-a ajuns.

 

Contractarea in business trebuie sa se faca din zona de adult-adult. Cu cifre, KPI, rezultate. Oricat de apropiata ar fi relatia, daca vrei sa construiesti un business, e vital sa separi lucrurile si sa iesi din zona de emotie.

 

ce nu iti lasa business-ul sa creasca

6. Lipsa de recunoastere financiara

 

Peste 90% din  antreprenorii cu care am lucrat,  nu se platesc pe ei insisi. Mai mult de atat,  nici nu stiu cu cat ar trebui sa se plateasca.

La sesiunile de consultanta, obisnuim sa intrebam- Cu cat ai plati un om care face tot ceea ce faci tu? Raspunsul e acelasi de fiecare data: cu mult mai mult decat isi dau ei.

Revenind la obiceiul nr. 2, astfel de comportamente se rasfrang de multe ori si asupra celor dragi (partener de viata, mama, tata), atunci cand sunt direct implicati.  Muncesc cot la cot cu tine, si la fel ca tine, ar merita mai multi bani si timp pentru ei insisi.

 

Am cunoscut foarte putini antreprenori (toti cu peste 10 ani experienta) despre care pot spune ca au bani destui pentru ei insisi. Antreprenoriatul ar trebui sa fie, in final, despre timp salvat si randament si despre libertate. Aminteste-ti ca atunci cand ai inceput sa construiesti, ai facut-o si pentru ca ti-ai dorit mai multa libertate, mai mult timp pentru tine, bani mai multi si o viata linistita.  Daca nu ajungi acolo, e ceva ce blocheaza. S-ar putea sa fii chiar tu insuti.

 

1
Bună ziua!
Vă putem fi de folos?
Powered by