skiat business

Exercitiu de final de an pentru antreprenorii ocupati

Cand faci business, sfarsitul de an e la fel de provocator ca schiatul pe o partie abrupta.  Nu ai timp sa stai pe ganduri sau sa arunci o privire in urma. Timpul ramas (care pare pus pe fast-forward) se imparte cu chibzuinta intre cadouri, clienti, „codite” din urma, urgente si, desigur,  strategii pentru anul ce vine. Dar cum faci sa gasesti cateva ore pentru a analiza rezultatele, oamenii, proiectele, dar si greselile din 2017?

Stim… vei spune ca nu ai timp si ca sunt multe lucruri de facut acum… ca ai avut deja o sedinta de analiza. Dar nu despre asta e vorba, ci despre o altfel de analiza.  Iti propunem o pauza, un exercitiu in care sa dai mai putin de ora din timpul tau, pentru a intelege de ce business-ul este astazi aici si nu in alta parte. Si mai ales… unde ar putea fi?

Pentru asta, ai nevoie de 30 de minute, de un pix si de o foaie de hartie.

Ti-am pregatit 21 de intrebari  ajutatoare care sa-ti aminteasca de cresterea ta, a echipei si a business-ului. Ele acopera esentialul pentru un antreprenor si  business-ului sau: timp si viata personala, crestere si resurse, cifre, echipa si viziune pe termen lung.

Nu suntem adeptii ideii ca oamenii sau business-urile trebuie sa se  schimbe radical din punctul A in punctul B, din decembrie in ianuarie, doar pentru ca se modifica o cifra din an.Credem insa ca sfaturile si ideile ajung la oamenii potriviti, la momentul potrivit. Si asta ar putea fi un prilej bun sa te uiti in spate si sa iei niste decizii 🙂

Daca vrei sa schimbi ceva la tine, la modul in care lucreaza oamenii sau vrei mai mult profit in anul care vine, raspunsurile sincere la intrebarile de mai jos, pot fi un prim pas catre schimbare:

 

 

 Personal: tu – omul si antreprenorul

  1. Cat timp liber ti-ai dat in 2017? (zile de concediu, vacante)
  2. Ce competenta noua ai vrea sa dobandesti?
  3. Ce ai schimba acum, din tot ce ai facut anul asta pentru business?

 

Crestere si resurse

  1. Care a fost cea mai mare realizare din acest an si cum ai sarbatorit?
  2. Crezi ca ai putea replica acest lucru si pe alte linii  de business?
  3. Ai un departament de marketing care sa stie sa iti promoveze business-ul in toate canalele de vanzare?
  4. Cine este mentorul sau consultantul tau de business cu care te sfatuiesti legat de strategia de crestere pe care o dezvolti?

 

Cifre

  1. Cati clienti noi ai avut anul acesta?
  2. Care e valoarea medie cu care ai vandut servciile / produsele tale?
  3. Ce marja  de profit ai avut in 2017? Crezi ca ai fi putut face mai mult?
  4. Cat de mult a crescut  cifra de afaceri si care este oportunitatea din piata pe care o puteai fructifica?

 

Echipa

  1. Cat de recunoscator esti echipei tale si celor care te-au ajutat? Cum iti exprimi recunostinta?
  2. Pe o scara de la 1 la 10, cat de mare a fost productivitatea oamenilor din companie?
  3. Cati oameni au plecat anul asta din firma? Cati au venit?
  4. De cati ani este el mai vechi om din companie si cat  a avansat in acest timp?
  5. Cati ucenici/ stagiari/ practicanti ai adus si format anul asta?
  6. Care este competenta pe care ti-ai dori sa o aduci in echipa ta?
  7. Ce procent din profit ai fi dispus sa imparti cu echipa ta?

 

Viziune

  1. Care sunt valorile companiei pe care o conduci? Fiecare om din echipa le cunoaste si le intelege? Clientii tai descriu interactiunile cu compania ta asa cum iti doresti tu?
  2. Cat de mare iti vezi compania peste 5 ani? (oameni, profit)
  3. Cum arata organigrama ideala in firma ta?

 

Intrebare bonus:

Iti mai aduci aminte cand ai spus „Cum ar fi daca as avea o echipa…?”

Poate ca e momentul sa te intrebi si „Cum ar arata business-ul asta  peste 30 de ani, condus de de nepotii sau stranepotii mei?”

Chiar, cum ar arata pe piata anului… 2047 serviciile si produsele pe care tu le vinzi?

Cu viziunea si starea asta iti dorim sa inchei anul si sa iti planifici anul urmator 🙂

 

Ca sa inchei anul cu brio si sa te pregatesti pentru un 2018 mai linistit si profitabil, doua sugestii:

Fii recunoscator pentru ce ai invatat, multumeste si bucura-te de progres cu cei care au fost langa tine in acest an, echipa ta.

Am interactionat si ne-am implicat direct in zeci de business-uri si de fiecare data ni s-a confirmat ca un business sanatos e  sustinut de o echipa implicata si fit to the culture.

Fondatorului ii pasa de oameni, iar oamenilor le pasa de business. Atata tot.  Asculta-i. Investeste in ei.

In perioadele de expansiune, alege sa investesti in oameni, ca sa fie pregatiti pentru perioadele de declin, inevitabile in orice business. In situatii de criza, tindem sa cautam formule magice care sa ne scoata din blocaj, dar adevarul e ca in astfel de momente, esential e sa putem conta pe oameni.

 

Creeaza-ti variante de back-up si fa investitii

Fii constient de context. Piata se schimba. Poate fi criza, poate progresul tehnologiei sau concurenta. Ce a functionat in trecut, nu mai functioneaza acum, asa ca e mai bine sa fii pregatit pentru neprevazut.

Cand pregatesti sau revizuiesti bugetul pentru 2018, nu uita sa faci loc pentru departamentele care iti asigura succesul pe termen lung: marketing, vanzari si HR. Primele doua iti asigura fluxul de clienti viitori, in timp ce HR-ul te ajuta sa ai oameni bine selectati si iti seteaza standardul de lucru.

2017 a fost anul in care  investit in utilaje? (achizitii specifice expertilor, din ce am observat)

Propune-ti ca in 2018 sa aloci (mai multe) resurse  pentru MARKETING. Chiar daca acum poate parea ca nu ai nevoie,  marketing-ul e cel care te va sustine in caz ca ceva nu va mai functiona. E un efort constant, dar care iti va da liniste. E mult mai greu sa o iei de la 0, cand ceva nu merge si te apuci de marketing si publicitate, din disperare.

 

Daca business-ul tau a ajuns la o cifra de afaceri de care esti multumit, inseamna ca ce ai facut, ai facut bine. Pe de alta parte, aminteste-ti ca de la o etapa la alta, ai lasat loc schimbarii si evolutiei. Asa ca ia-ti lectiile din trecut si fa proiectii indraznete  pentru viitor.

recunostinta pentru clienti si echipa

 

Noi le suntem recunoscatori tuturor celor care au avut curajul si nebunia sa aleaga calea antreprenoriatului. Pentru ca e nevoie de mult curaj ca intr-un context legislativ atat de fragil ca cel din Romania, sa construiesti o cultura antrprenoriala, sa cresti si sa servesti oameni si sa fii un model de inspiratie pentru altii.

 

De la Mos Craciun ne dorim cat mai multi antreprenori romani pe care sa ii sprijinim sa se dezvolte. Iar prin cresterea lor si a noastra, sa cream noi contexte de dezvoltare in societate, iesind din bula sigurantei si a zonei de confort.

 

1
Bună ziua!
Vă putem fi de folos?
Powered by