3 situatii in care sa NU faci training

DISTRIBUIE

Training in stanga, training in dreapta – oferte, e-mailuri, reclame, propuneri, solicitari. Pare ca nu bobocii, ci contractele semnate pentru servicii de  training se numara toamna. Iata-ne in sezonul in care se pun la punct bugetele pentru anul viitor si se aloca (sau nu) si sume pentru training. Si ca ciupercile dupa ploaie, furnizorii de astfel de servicii, inghesuie companiile cu oferte atragatoare pentru 2018. Te intrebi: sa faci sau sa NU faci training?

 

Si parca dintr-o data constientizezi ca ai nevoie ca echipa sa comunice bine, sa vanda mai mult, sa va (re)gasiti misiunea la nivel de organizatie si tot asa.

 

Uneori alegi sa faci ceva, orice, in speranta ca te va scoate din impas si te va propulsa la next level. Alteori, renunti definitiv, pastrand un buget restrans pentru cursuri open pentru cativa oameni mai buni din echipa.

 

Nu contestam valoarea investiei in training! Despre beneficiile si valoarea pe care o poate aduce am scris AICI, pentru ca credeam in dezvoltarea business-ului prin cresterea oamenilor. Un training sustinut la momentul potrivit  face diferenta in evolutia business-ul tau.

Am experimentat (si recunoastem) livrarea unui program de training la  momentul nepotrivit pentru  compania care ne solicitase. Am realizat asta, cand, la un an distanta am discutat cu owner-ul business-ului, iar feedback-ul a fost… neasteptat:

 

Training-ul a fost livrat exceptional. Insa noi nu am avut resursele si energia sa mai implementam dupa. Focusul nostru era altul…

Momentul potrivit e raportat la  evolutia companiei adica la nivelul de aliniere, ordine si structura. In cazul de mai sus, era vorba de o lipsa de aliniere intre owner si manager.

 

Nu te duci sa iti pui fatete dentare peste dinti cariati. Desigur, poate vei gasi un medic care sa  iti puna, insa dintii vor ceda si vor fi si mai afectati dupa. Nu rezolvi nimic pe termen lung si construiesti degeaba!

Ne-am luat atunci lectia si putem impartasi acum,  3 situatii in care recomandam sa NU faci  training in compania ta:

1. Cand in firma nu exista aliniere

 

Fix cazul descris mai sus. Cand intre owner si manager lipsesc alinierea si intelegerea (compania se afla in punctul in care face trecerea de la antreperenoriat la management profesionist), exista o predispozitie pentru conflict si neintelegeri. Pe un astfel de fond, training-ul vine ca un pansament pe o rana nedezinfectata.

Managerul nu mai gaseste solutii si spera sa obtina rezolvarea cu ajutorul unui tert (trainerul) care sa comunice ceea ce nu reuseste nici el, si nici antreprenorul.  Chiar daca pe termen scurt  anagajatii vor intelege si aprecia informatiile livrate de trainer,  ele se vor pierde. Odata reveniti la vechile sisteme, oamenii nu vor avea cum sa aplice si vor pierde competentele dobandite.

 

Totul porneste de la cap… cum spune si o veche vorba romaneasca cu pesti 🙂 Daca managerul si owner-ul nu sunt in aceeasi barca, efectele se vor resimti si asupra echipei, si asupra business-ului.

In acest context, e de preferat sa aduci oameni cu competentele pe care doresti sa le dezvolti in echipa. Decat sa aduci know-how (prin training), mai bine angajezi pe cineva deja pregatit, de la care ceilalti pot modela. Compania este oricum intr-un stadiu de reconstructie si reintegrare, asa ca e un moment bun pentru schimbare.

Daca nu reusesti sa gestionezi relatia cu managerul, iti recomandam sa soliciti ajutorul unui consultant de business, coach sau meditator. Investeste mai intai in tine si clarifica-te cu un specialist!

 

2. Cand nu exista strategie

 

Strategia este conditionata de aliniere. Daca ai reusit sa ajungi in aceeasi barca cu managerul, pasul 2 este sa agreati si sa comunicati strategia pe care compania o va urma. In lipsa unei strategii clare, banii investiti in training ar putea fi la fel de bine aruncati pe fereastra. Daca nu stii ce vrei sa obtii, nu stii nici ce sa masori!

Sa luam exemplul  vanzarilor:  iti doresti sa vinzi mai mult, dar nu ai inca o strategie si un plan de crestere. Te gandesti ca un trainer ar putea rezolva problema si incepi implementarea.

Mai bine nu.

Daca ii faci pe oamenii tai vanzatori foarte buni, atunci asigura-te ca le dai si tool-urile necesare – grile de comisionare clare (si pe care le poti acoperi), CRM, sistem de monitorizare si masurare. Trainerul  vine cu standarde de lucru. Daca ulterior oamenii nu vor avea pe ce sa implementeze ceea ce au invatat, nu vor face decat sa se frustreze. Desigur, pot pleca intr-o alta firma care le ofera ceea ce au nevoie pentru a pune in practica noile skill-uri dobandite, dar nu vrei asta, nu?

 

Nu, nu iti recomandam sa stagnezi! O varianta ar fi  externalizezi vanzarile printr-un departament specializat (call center, colaboratori) in loc sa sa incarci oamenii cu informatii pe care nu le vor putea folosi.

dbvmt

Strategie inseamna o cifra de afaceri stabilita pe un an, un buget ajustat si revizuit din 3 in 3 luni, viziune asupra business-ului pe 3-5 ani, organigrama clar definita. Nu ai aceste lucruri? Nu are sens sa investesti in oameni, pana nu investesti in structura.

Nu doar ca nu esti pregatit, dar nici nu vei avea rezultate. Atunci cand nu stii ca vrei sa obtii in urma unei investitii, mai bine nu o faci.

Strategia si planul, pot fi usor clarificate cu ajutorul unui consultant de business cu rezultate si experienta, care sa iti arate de unde sa incepi rezolvarea problemelor in firma.

3.  Cand te gandesti la bani si nu iti pasa de oameni

 

Daca nu iti place sa oferi si sa investesti in oameni, atunci e mai bine sa nu faci training. Investita in training este de fapt RECOMPENSA pentru angajati. Un mod in care le arati increderea si sustinerea ta. Cand exista recunoastere si apreciere pentru munca facuta si dorinta de crestere, training-ul devine un pas firesc in evolutia business-ului.

In urma cu trei ani  purtam discutii pentru livrarea unui training cu owner-ul unei companii cu 50 de angajati. Antreprenorul se gandea si se razgandea de cateva luni daca sa faca sau nu training.

Am recunoscut la el indoieli si griji pe care le care le-am intalnit si la alti antreprenori:

 

…daca nivelul de pregatire al oamenilor din sectia de productie nu este de training?

…merita sa investesti bani in oameni care oricum vor pleca?

…firma a mers bine timp de 12 ani si fara training

…oamenii nu sunt recunoscatori pentru ce faci pentru ei

Orice ii prezentam, i se parea prea scump sau nenecesar. In cele din urma ne-a propus sa livram un training de comunicare.

 

Unul din simbolurile si ancorele cursului erau niste esarfe colorate care reprezentau relatiile dintre oameni, un concept preluat din Jacques Salome si adaptat la mediul din acea fabrica.

Training-ul era despre a intelege comunicarea in echipa dintr-o alta perspectiva, iar in cele 2 zile de curs, oamenii s-au apropiat si cunoscut mai bine. Totul a decurs asa cum ne doream si ne-am asteptat.

 

La cateva zile dupa training, la poarta fabricii , angajatii l-au intampinat pe owner cu esarfe colorate si un cadou, si i-au multumit pentru training.  I-au spus ca au simtit ca ii pasa cu adevarat de ei si ca se simt apreciati  ca cineva investeste in educatia lor.

Ce a urmat? Recunostinta si bucurie. Antreprenorul sceptic la inceput,  ne-a povestit ca s-a retras in masina pentru ca nu isi putea stapani lacrimile. Gandul ca oamenii lui sunt recunoscatori si apreciaza un astfel de gest, l-a emotionat. Si a revenit la noi, desigur… doar ca acum firma numara 100 de angajati 🙂

 

Daca te afli in oricare din cele 3 situatii descrise mai sus, recomandarea noastra sincera este sa nu faci training.

Intr-un astfel de context,  faci training doar daca te arde ceva strict pe o competenta – lucruri punctuale, abilitati cheie, fara de care compania nu poate inainta.

Pentru programe complete si schimbari sesizabile, ai nevoie de aliniere si strategie in business si deschiderea de a oferi oamenilor tai resursele necesare cresterii armonioase.

Inainte sa investesti in oamenii tai, investeste in tine, pentru ca o companie nu poate creste mai mult decat a crescut ownerul ei.

 

Daca te afli in oricare din cazurile de mai sus iti recomandam sa-ti iei un mentor, coach de business sau un consultant de business cu expertiza in cultura organizationala. El poate sa te ajute sa reanalizezi  situatia si impreuna sa gasiti solutii de dezvoltare pe termen lung.

 

Firma ta este un organism VIU, iar stagnarea nu inseamna pauza ci descrestere. Asa cum de fiecare data cand TU ai invatat ceva nou, nivelul de trai, oamenii din jur  si veniturile ti-au crescut, la fel si compania ta are nevoie de cunostinte noi pentru a trece la alt nivel. Doar prin schimbare si invatare continua poti avea rezultatele pe care le doresti, dar nu reusesti inca se le atingi.

 

 

 

 

 

Mai multe articole

Vrei ca afacerea ta să crească?

Scrie-ne!