adolescenta in business

Trecerea dureroasa de la antreprenoriat la management profesionist

In ultimii 10 ani am oferit consultanta si am lucrat cu antreprenori romani aflati in diferite etape de dezvoltare de business. Unii erau la inceput de drum, altii erau intr-o expansiune pe care nu stiau cum s-o gestioneze,  iar cei mai multi se blocasera intr-un punct din care nu mai puteau creste.

Am povestit in ultimul articol despre copilarile si provocarile cresterii in business, raportat la modelul  Dr. Ichak Adizes . Spuneam atunci ca  nu am intalnit antreprenor roman care sa nu se afle intr-unul din  stadiile de viata pe care Adizes le prezinta (enumerate aici).

Mergem astazi mai departe si trecem de la copilarie la ADOLESCENTA  – si iti propunem un  exercitiu de sinceritate despre leadership si crestere: citeste si vezi daca te regasesti 🙂

 

Adolescenta in business este etapa in care tu, antreprenorul, te dai la o parte si cedezi conducerea unui manager. Provocator si greu, stim. Insa antreprenoriatul e despre constructie, iar tu ti-ai dori ca business-ul sa devina un mecanism independent care aduce venituri pasive, ca sa ai mai multa liniste si timp pentru tine.

 

Decizia de a aduce un manager nu vine pe fond de liniste si pace. Dimpotriva.

Vanzarile nu mai merg, marketing-ul e la pamant, e haos, iar oamenii sunt demotivati. Simti ca e responsabilitatea ta sa salvezi firma, sa faci ceva pentru ca altfel risti ca tot ce ai construit sa se destrame.

Asa incepe schimbarea…inevitabila, pentru ca firma sa evolueze

 

A doua nastere sau „separarea de parinti”, cum o numeste Adizes, implica un proces complicat de acceptare si adaptabilitate.

Cea mai mare provocare este  delegarea autoritatii – nu mai esti CEO-ul companiei. Altfel spus, treci de la monarhie absoluta la monarhie constitutionala. Sistemul se separa de fondator.

Insa… cand vreodata un rege a cedat puterea lin si fara revolutii? 🙂

Chiar daca in interiorul tau stii ca ai nevoie de ajutor, e extrem de complicat sa delegi responsabilitatile si puterea, si sa accepti schimbarea.

 

conflict in business

Aducerea unui management profesionist schimba totul in compania ta. Angajezi un manager ca sa instaureze procese, proceduri, sisteme si obiective si sa asigure cresterea companiei pe termen lung.

Managerul gaseste dezordine si haos si trebuie sa faca ordine, urgent, insa eforturile de sistematizare  sunt respinse.

Angajatii vin si se plang la tine, ca la un parinte:  „el nu intelege cum functionam… o sa distruga compania… nu ne intelege ca tine”. 

 

Fie ca recunosti, fie ca nu, prin reactiile tale amplifici conflictul, pentru ca esti primul care nu respecta regulile si procedurile pe care managerul incearca se le introduca. Angajatii preiau modelul, iar noul lider se simte neputincios.

Daca acesta nu este un lider real care sa  poata tine in frau instructiunile si dorintele tale, lucrurile se prabusesc rapid.

Pentru angajati, noua forma de conducere arata mai degraba ca un balaur cu doua capete – nu stiu in fata cui raspund, nu stiu cine e inamicul si cine merita incredere. In contextele in care tu obisnuiai sa mergi pe incredere si sa spui „DA, DA, fa ce crezi!” (GO, GO!), noul lider vine si spune „Nu! Nu! Nu mai facem asa!”.

 

Asadar, conflictele sunt la ordinea zilei – intre angajatii vechi si manager, intre tine si manager, intre tine si angajatii vechi. Energia se pierde in interior, in loc sa fie concentrata pe exterior, iar curand apar repercusiuni la nivelul cifrei de afaceri.

Frustrarile nu intarzie sa apara, iar reactia ta (fireasca) este:

„Daca as fi condus compania in felul asta, nu am fi ajuns niciodata aici. Omul asta nu e ca mine!”

Concediezi managerul, recrutezi un altul, iar situatia persista, pana cand incetezi sa mai cauti un om „ca tine”.

 

Ceea ce e nevoie sa intelegi este ca in aceasta tranzitie critica, companiile adolescente nu au nevoie de un lider care sa semene cu fondatorul, ci de cineva diferit, care sa completeze viziunea si competentele si sa creeze sisteme.

 

De fapt, cum stii ce normal si ce nu e normal sa se intample in firma ta in aceasta etapa?

Probleme normale:

  1. Au loc confruntari frecvente, angajatii au moral scazut
  2. Pierdere temporara a viziunii si obiective neclare
  3. Modernizari si reconstructii in curs
  4. Profitul creste, vanzarile stagneaza (nu se mai pune accent pe vanzari)
  5. Tu (fondatorul) faci eforturi ca sa schimbi stilul de conducere

Probleme anormale:

  1. Pierderea increderii si a respectului
  2. Cresteri masive ale salariilor pentru a nu pierde oamenii
  3. Refuzi sa schimbi sau de a delegi controlul altor persoane
  4. Cresterea profitului si scaderea vanzarilor
  5. Te retragi din business

 

Trecerea  de la „mai mult este mai bine” la „mai bine este mai mult”

Schimbarea de leadership si trecerea la management profesionist aduce si alte modificari de structura:

  • Strategia  (se creeaza sisteme de organizare)
  • Obiectivele (orientare catre profit simultana cu cresterea vanzarilor,  facuta strategic)
  • Structura ( managementul profesionist implica  organizarea pe centre de profit)
  • Recompensele (bonsuri conditionate de profit, pe baza unor grile specifice, nu intamplator, ca inainte)
  • Misiunea (de la misiune externa, la misiune interna – cea mai buna companie pe care altii ar vrea s-o cumpere)

Daca luptele nu inceteaza si tu concediezi managerul si preiei din nou controlul, se intra in asa numita „capcana a fondatorului„: reintoarcerea in etapa Go-Go  sau chiar prabusirea companiei.

 

Daca succesul in etapa GO-GO este conditionat de flexibiltate in fata schimbarii, in stadiul adolescentei reusita depinde de crearea unor forme de control si sistematizare.

 

Etapa adolescentei este una greu de gestionat si exista companii care stagneaza chiar si de 40 de ani in aceasta tranzitie…

Soluția optima este ca ambele parti sa-si rezolve diferentele si sa colaboreze. Uneori este nevoie de interventia unui consultant extern pentru a explica si monitoriza acest proces.

Tranzitia poate sa fie rapida si eficienta daca managerul este adus atunci cand compania este bine, nu in momentele critice.

Oricum ar fi, e nevoie ca fondatorul sa investeasca timp si energie pentru ca transferul sa se faca mai usor.

1
Bună ziua!
Vă putem fi de folos?
Powered by