frustrated-at-work DBVMT

Stadii de viata in business – copilaria si provocarile cresterii

Ai o companie? A fost visul tau sa o construiesti exact asa cum este acum, si ai facut imposibilul realitate. Inceputul a fost mai greu dar a crescut surprinzator in ultimii ani. Acum, a ajuns in sfarsit acolo unde visai si e loc pentru expansiune, dar ai inceput sa te lovesti de ziduri. De ce? Pentru ca exista stadii de viata in business.

 

Pentru ca business-ul este un organism viu care trece prin aceleasi etape de viata ca un organism uman. Se naste, are perioade de crestere, cu durere si bucurii, se dezvolta, trece prin crize, se maturizeaza si, in functie de cat de puternic este construit, moare sau se reinventeaza. Blocajul si durerea sunt etape firesti, care pot duce la evolutie.

 

Poate cea mai completa descriere a a acestor stadii de viata in business, am gasit-o la Dr. Ichak Adizes , fondator si CEO Adizes Institute si unul dintre cei mai mari experti in management din lume. Modelul lui e foarte aproape de realitatea pe care am experimentat-o lucrand direct cu  12 companii din Romania (toate cu actionariat roman). De fapt, putem spune ca nu am intalnit antreprenor roman care sa nu se afle intr-unul dintre aceste stadii de viata in business.
Despre ce e vorba exact?

Adizes spune ca orice business incepe de la stadiul de prospectare, adica de la un vis al fondatorului: o colectie de idei si un plan. Odata ce visul devine realizabil, business-ul ia nastere si incepe “copilaria. E practic momentul in care se face trecerea de la idee la actiune.

go-go-schema-768x451

Stadii de viata in business – modelul Adizes

 

Asemenea copiilor, organizatiile aflate in acest stadiu  au nevoie pentru a supravietui de infuzie perioadica de lapte (capital) si de iubirea neconditionata a parintilor (fondator). Odata ce aceste doua nevoi sunt implinite, cresterea incepe.

Copilul descopera ce e in jur, constata ca poate merge foarte repede si gaseste in orice lucru din jur o oportunitate. Totul pare la indemana, iar fiecare succes mic il atrage pe urmatorul. Lucrurile se intampla in sfarsit! A trecut etapa in care nu se putea ridica si se zbatea sa cunoasca mai mult. Acum poate atinge si chiar avea orice.

 

Copilul este business-ul tau, care tocmai a  intrat in faza GO-GO.

Filosofia “MORE is better” si “GO-GO COMPANIES”

Dr. Ichack Adizez, descrie companiile in etapa GO-GO, exact ca pe niste copii care cresc intr-un ritm ametitor, pana cand se blocheaza de adolescenta.

 

Compania in stadiul Go-Go se identifica prin fondatorul ei. Un geniu. Creativ, task-oriented, dedicat 110% sa isi puna energia si sufletul pentru business. Declanseaza si stinge incendii,  insa nimeni nu ii poate contesta talentul si implicarea: business-ul creste cu 30-50% intr-un an. Totul depinde de el.

Apetitul fondatorului pentru crestere poate deveni insa sursa unui management defectuos:

…Angajatii sunt incerti, fraza cheie in delegare este “te descurci tu”, iar cand  intervin greseli, antreprenorul se frustreaza si preia task-urile pe care el le poate suplini oricum, oricand.

…Sistemele de informare si contabilitate sunt slabe (contabilitatea e de regula “full” cu urmarirea  corecta a veniturilor, cheltuielilor si a fluxului de numerar).  Apar intarzieri, iar declaratiile se predau pe ultima suta de metri. Rapoarte detaliate, previziuni, planificari bugetare?  – nu exista timp pentru asa ceva!

…Compania este organizata in jurul oamenilor si proiectelor, preluate de “cine mai are loc”. …Angajatii devin frustrati si coplesiti, incarcati de task-uri delegate neclar, fara siguranta pe ceea ce au de facut.

 

Problemele sunt normale si inevitabile in acest stadiu. Insa  exista anumite comportamente care trag un semnal de alarma ca business-ul este in declin.

Comportamente normale:

  1. Increderea in propriile forte
  2. Vanzarile sunt prioritare si sunt mai importante decat profitul
  3. Fondatorul este indispensabil
  4. Au loc multe sedinte, discutii, nu neaparat productive
  5. Nu exista o gestionare foarte buna a resurselor umane: angajati si lideri frustrati

Comportamente anormale:

  1. Atitudinea aroganta ca se poate orice
  2. Accentul precoce asupra profitului
  3. Fondatorul este singurul care stie si intelege ce se intampla in firma
  4. Nu au loc sedinte, discutii, intalniri
  5. Fondatorul nu vrea sa angajeze oameni mai buni decat el, iar oamenii cheie incep sa plece.

 

Pe masura ce compania se dezvolta, sistemele vechi sunt inlocuite de altele noi– proceduri, masinarii, programe, sisteme de lucru. Sau cel putin asa ar trebui. Toate ar trebui sa se dezvolte, inclusiv oamenii.

DBVMT 1234

Angajatii sunt frustrati pentru ca nu detin toate resursele si nici nu au claritate

Oamenii noi sunt aruncati in mijlocul task-urilor, iar de cele mai multe ori nu exista suficiente resurse (spatiu, echipamente) pentru a-i integra corect. Nu exista timp de pierdut, deci formarea si instruirea nu fac parte dintr-o procedura care se respecta cu sfintenie. Totul se preia din mers.

O parte din oamenii foarte buni pleaca, iar cei care aleg totusi sa ramana, primesc functii de conducere. In stadiul imediat urmator (adolescenta) se va confirma  ca persoanele alese ca lideri pe criterii de vechime in etapa go-go, nu au neaparat competentele necesare si nici experienta pentru care au fost numiti.

 

Sentimentul general este ca nu exista timp pentru a opri masinaria, cand evolutia esta atat de accelerata. Aceasta este problema principala si motivul pentru care apar tot mai multe greseli. Pentru ca lucurile devin din ce in ce mai complexe si indreptarea greselilor devine greoaie. In plus, unele rezolvari au efecte neasteptate si creeaza alte erori.

 

Compania nu poate incetini, pentru ca depinde de crestere, asa ca nu isi aloca timp sa implementeze si sa explice corect noile sisteme. Succesul si evolutia nu pot fi contestate, insa lucrurile devin din ce in ce mai fragile.

 

Criza este inevitabila – criza intrarii in adolescenta.

“Capcanele”, rupturile si schimbarile care apar in trecerea de la Go-Go la adolescenta, le vom discuta in urmatorul articol, cand vom dezbate si celelalte stadii de viata in business.

 

***

La DBV MT lucram de cele mai multe ori cu business-uri aflate in tranzitie, blocate intr-un punct in care schimbarea si “upgrade-ul” devin vitale pentru a continua cresterea in mod sanatos. Pentru asta, avem nevoie sa intelegem impreuna stadiul in care clientul se afla si sa punem pe masa, cu sinceritate problemele, crizele si nemultumirile fondatorului si ale board-ului, daca exista.

 

1
Bună ziua!
Vă putem fi de folos?
Powered by