Nu vreau un profit mai mare si nici nu ma intereseaza daca echipa mea munceste sau nu. Nu imi doresc mai multi clienti.
Nu, nici noi nu am cunoscut (inca) antreprenorul roman care sa spuna asta
Am auzit in schimb:
Vreau sa imi dezvolt business-ul. Daca se poate… ieri!
La scurt timp dupa ce a reusit sa creeze si sa puna pe picioare un business, nevoia de crestere si dezvoltare intervine aproape automat. E un pas si o dorinta fireasca a antreprenorului, altfel nu s-ar mai fi apucat de business.
Multi antreprenori romani viseaza sa dezvolte o masinarie care functioneza independent de ei, pe care sa o extinda apoi oriunde in tara. Sau in lume. Nimic gresit, in orice caz. Problema e ca in spatele acestei dorinte sta adesea o nerabdare cumulata cu frica si neincredere.
Intr-adevar, sa treci de la o etapa la alta e provocator, cu atat mai mult atunci cand iti lipsesc resurse. Asta pentru ca dezvoltarea de business intr-o companie mica (tanara) difera de cresterea unei organizatii mature.
Fara indoiala, ritmul de dezvoltare si resursele sunt diferite. Pe langa asta, mai exista 3 factori pe care iti recomandam sa ii analizezi:
1.Sistemele
Orice extindere depinde de o buna organizare, de eficientizarea proceselor si de calitatea resursei umane.
Desi le-ar placea sa lucreze cu sisteme asemenea companiilor mari, atunci cand vine vorba de investitie, testare si implementare, multi antreprenori romani se impotmolesc si se intorc inapoi la ceea ce stiu.
Sa luam exemplul training-ului. Organizatiile mari sunt mai dispuse sa investeasca bani si timp in cresterea oamenilor fara sa se teama ca ii vor pierde. In companiile mici, teama ca oamenii vor pleca dupa ce sunt formati, amana training-uri care ar putea creste nivelul echipei.
Din pacate sau din fericire, pana cand nu setezi oamenilor standarde si nu creezi parteneriate de un anumit nivel, nici compania nu poate scala.
In multe organizatii mici, deciziile de investitie sunt raportate mai mult la „acum” (supravietuire), si mai putin la viitor. Prea rar cresterea sanatoasa pe termen lung este o prioritate. Astfel, investita in resursele care nu garanteaza rezultate imediate (training, programe de organizare si eficientizare a muncii, marketing) este amanata de la an la an. Stim ca prinicipalul motiv e lipsa de cash flow, dar si daca ar exista… ar ramane de lucrat cu mindset-ul si viziunea…
Asadar, inainte de a-ti dori dezvoltare, doreste-ti sa ai sisteme. Ele sunt fundamentul constructiei pe care vrei s-o dezvolti, iar in lipsa lor e ca si cum ti-ai dori sa mai ridici un etaj fara sa ai parterul.
-
Viziunea pe termen lung
Succesul sta in planificare si expertiza. Si companiile mari au fost mai intai mici, dar si-au planificat dezvoltarea pe termen lung (5-10 ani). In plus, nu au ezitat sa apeleze la specialisti (business develop-eri, consultanti fiscali si alti experti). Atunci cand exista un plan de crestere, dezvoltarea devine o etapa fireasca si naturala, care reduce din persiunea lui „acum”.
Antreprenorii romani sunt ceva mai nerabdatori. Presati de timp si dornici sa treaca repede la urmatorul nivel, isi creeaza scenariul in care lucrurile se intampla… ieri, iar rezultatele se vad maine.
Actiunile insotite de rezultate intr-un timp limitat, pun presiune asupra echipei si organizatiei. Cand presiunea si „hei-rup”-ul persista, clientii, furnizorii, colaboratorii resimt haosul intern. Astfel de compromisuri implica riscuri asupra vanzarilor si brandului, in general.
Ce poti face?
Planifica un buget si revizuieste-l la fiecare 3 luni. Lucreaza cu experti care sa te ajute sa iti construiesti o strategie de dezvoltare pe termen lung REALISTA, cu KPI bine definiti, obiective saptamanale/ lunare. Distribuie clar rolurile in organizatie.
-
Modul de celebrare si recompensele
Nu vorbim aici doar de petreceri de Craciun, teambuilding-uri si evenimente speciale. Ne referim chiar si la victoriile de zi cu zi -un client nou, un contract mare, un premiu. Banal sau nu, spectaculos sau „asa si asa”, celebrarea, indiferent de amploarea evenimentului, influenteaza cultura organizationala si motivatia echipei.
In companiile mici, prea rar exista timp pentru sarbatorit (intotdeauna e ceva de facut), iar recunoasterea si recompensele sunt ocazionale.
Cand exista claritate pe termen lung (6 luni – 1 an), grile de recompensare si obiective bine definite, efectele se vad si la nivel de productivitate.
Din pacate, in multe companii tinere, confuzia in roluri si taskuri, graba si haosul conduc la uzura mai rapida a oamenilor.
Exista persoane care sunt motivate de o astfel de adrenalina si rezista oricarei provocari. Acestia sunt, de obicei, oamenii de baza din compania ta. Problema cu ei este ca pe masura ce cresc, nu prea mai au unde sa evolueze. Structura organizatiilor mici nu permite functii mult mai inalte si nici salarii mai mari (in comparatie cu corportatiile). Asa apare frustrarea…
E la fel ca in cazul restaurantelor mari, care intampina dificultati in a-si pastra bucatarii foarte priceputi. Odata ce capata incredere in ei si se perfectioneaza, isi doresc sa-si infiinteze propriile restaurante.
Ce poti face?
Poti prelua modelul caselor de avocatura si agentiilor imobiliare si sa oferi angajatilor de baza share din business/ actiuni.
Si totusi… DE CE?
Stim ca o mare parte din diferentele de mai sus se explica prin lipsa de cash flow a companiilor mici. Acesta e motivul prinicipal pentru care investiile in ceea ce „arde” au prioritate.
Gandeste-te insa cum ar fi sa aloci un procent de 10-15% si sa iti creezi o perna de siguranta pentru investitiile care nu par urgente.
Intr-adevar, in primii 3 ani de business, e greu sa iei in calcul toate aceste lucruri. Din pacate, daca nu faci asta nici mai tarziu, efectele si blocajul se vor resimti drastic dupa 10-11 ani de activitate.
Am constatat ca aniversarea primilor 10 ani corespunde cu momentul in care owner-ul realizeaza ce potential urias exista in piata. Ar putea creste mai mult, doar ca oamenii fac cam aceleasi lucruri pe care le faceau si acum 8-10 ani.
Ni se solicita frecvent sa oferim consultanta antreprenorilor care nu au facut schimbarile necesare la momentul potrivit. Transformarea si rezultatele sunt posibile, insa nu peste noapte. Pentru ca de multe ori constatam ca problemele de suprafata ascund alte lucruri si incepem cu ce doare mai tare.
Daca vrei sa-i faci business-ului tau un „control” in care sa privesti realist cat a crescut in ultimii ani si care e adevaratul potential in piata, te asteptam la o sesiune de consultanta. Nu ai nimic de pierdut, pentru ca e doar o discutie despre stadiul in care afli, problemele, nemultumirile si blocajele care nu-ti dau voie sa faci „upgrade-ul”. Insa constientizarile si deciziile pe care le iei mai departe pot face diferenta intre a ramane la fel sau a-ti lua avant :)
Succes!