citate steve jobs

Cele 7 „ingrediente” ale business-urilor de succes

Exista antreprenori care reusesc sa faca diferenta chiar si pe o piata saturata. La fel, exista antreprenori care esueaza sau nu reusesc sa treaca de un anumit nivel in business, oricat s-ar stradui.

 

Toti au in comun CURAJUL. Sa pornesti pe un drum nou, sa iei decizii mari si sa iti asumi riscuri cand esti la inceput, nu-i chiar confortabil…

Insa… ce ii diferentiaza pe unii de ceilalti? Ce face unele business-uri sa urce si pe altele sa coboare sau sa ramana blocate pe un nivel?

Studii, articole, documentare si interviuri demonstreaza ca diferenta e data de un anumit tip de mindset, abilitati si atitudini, cum ar fi pasiunea, grija pentru client, inovatia, adaptabilitatea, deschiderea si altele despre care vom scrie in continuare.

Cu siguranta ele sunt prezente, intr-o oarecare masura, in fiecare business. Aceasta masura insa, este direct proportionala cu succesul business-ului respectiv.

Poti sa testezi aceasta ”teorie” si, dupa ce citesti articolul, sa faci un exercitiu de sinceritate cu propriul business. Cum? Pe o scala de la 1 la 10, apreciaza cat de prezent/important este fiecare element din cele de mai jos in compania ta si fa apoi o medie a notelor. Apoi, gandeste-te, tot pe o scala de la 1 la 10, cat de succes este afacerea ta sau cat de multumit esti tu de locul in care se afla (de evolutie, de vanzari, de echipa).

La final, compara cele doua note.

 

Dar sa revenim la ”ingrediente” si sa le luam pe rand:

 

1.PASIUNEA

 

Stim, ”sa ai pasiune” suna deja a cliseu. Insa daca ai fondat un business, sigur stii despre CE FEL DE pasiune vorbim.

E genul acela de pasiune care spune singura ”as fi putut si as putea face orice altceva, dar VREAU sa fac asta, IUBESC sa fac asta”.

Nu mai e vorba (doar) despre bani, ci despre a face ceea ce crezi, ceea ce stii, ceea ce-ti place. Si a face asta la fel de bine in fiecare zi! Atat de bine incat sa ii atingi pe CEILALTI si sa faci o diferenta in vietile lor.

 

2. ATITUDINEA ”VREAU SA II SERVESC PE CEILALTI”

 

In engleza suna mai bine acest concept. In romana, a-i servi pe ceilalti suna (sau e preceput) umilitor, injositor.

Eu nu-mi fac un business ca sa ii servesc pe ceilalti, ci ca sa fac multi bani, sa fiu celebru, sa se scrie si sa se vorbeasca despre mine si despre business-ul pe care l-am creat” – cam asa striga ego-ul nostru cand aude de servirea celorlalti…

Insa vrei, nu vrei, depinzi de CEILALTI (clienti – potentiali sau actuali, angajati, parteneri, furnizori etc.), iar daca tu te concentrezi doar asupra intereselor proprii, unde mai incap si ei?

Fondatorii care au inteles importanta CELORLALTI in evolutia business-ului lor, au adoptat aceasta  atitudine de servire. Oferind plus valoare, ei au reusit sa faca diferenta chiar si pe o piata ce parea saturata.

De la comunicare autentica, bazata pe respect si apreciere, produse/servicii de calitate, durabile, oferite printr-un customer care excelent si pana la a asculta si a veni mereu in intampinarea nevoilor celorlalti – toate sunt elemente care ”prezic” succesul.

La intrebarea ”How do you get big and stay small?”, Howard Schultz, fondatorul Starbucks, a raspuns: ”Marimea nu e o unitate de masura a succesului. Singura cifra care conteaza este 1 (one): o ceasca, un client, o experienta, un partener, un moment.

Ori, asta vine de la un om cu zeci de mii de coffee shops in toata lumea, milioane de clienti si sute de mii de angajati…

 

3. OBSESIE PENTRU CLIENT

 

Jeff Bezzos, fondator si CEO Amazon, spunea  – „Daca esti obsedat de clientii tai, ei vor fi primii care iti vor acoperi greselile.

Insa sa fim realisti: majoritatea companiilor sunt obsedate mai mult de vanzari decat de clienti. O greseala comuna, am putea spune. Pentru ca din pacate (sau din fericire), astazi (sau de vreo cateva zile, chiar) nu mai este suficient sa-ti vinzi produsul/serviciul si nici sa creezi un brand in care pompezi bani pentru publicitate ca sa il scoti in fata.

Provocarea reala este sa ajungi la clientul tau si sa ii oferi ceva ii va usura/schimba viata.

Desigur, obsesia pentru client nu vine din neant… O astfel de atitudine vine aproape natural doar atunci cand cele doua ”ingrediente” enumerate mai sus coexista in cultura organizatiei.

 

 4.OBSESIE PENTRU CALITATE

 

Lasa ca merge asa”… nu mai merge demult. Sunt multi owneri de business care isi imagineaza ca o idee implementata si insotita de o viziune pe 5 ani e suficienta pentru a reusi. Insa nu este. Astazi piata si mediul de business sunt atat de dinamice incat e aproape imposibil sa apari cu ceva original. Daca reusesti asta, tot nu-i destul, pentru ca oricand cineva iti poate prelua si aplica ideea mai bine.

Acum te gandesti, probabil ”pai si atunci, ce sa fac?!

Mai intai ASCULTA si apoi diferentiaza-te prin CALITATE:

Asculta – ca sa afli ce ii doare pe oamenii din jurul tau, ce le-ar aduce mai multa valoare in vietilor lor. Astfel, vei sti ce tip de produs/serviciu sa creezi, cum sa imbunatatesti ceea ce ai deja sau cum sa le castigi loialitatea clientilor tai. Starbucks sau Amazon sunt doua exemple ce merita studiate.

Iar cand spunem sa te diferentiezi prin calitate, dincolo de produs si serviciu in sine, calitate inseamna inclusiv ambalaj, usurinta in achizitionare, interactiunea si reactiile cu oamenii din echipa si chiar continutul de pe blogul companiei tale. In lumea digitala a marketingului de azi, continutul de calitate este regele, cel care iti aduce trafic si clienti.

Iar daca vrei un exemplu de diferentiere prin calitate, iti spunem doar: Apple!

 

5. MARKETING DE CALITATE

 

Ai produsul perfect. Dar daca nimeni nu stie de el… il ai degeaba. Astazi se investesc sume colosale in marketing si promovare si, daca esti un business mic, pare ca nu ai prea multe sanse sa iti faci vocea auzita. Insa NU este asa. Calitatea si creativitatea mesajelor pe care le transmiti in piata valoreaza mult mai mult decat o campanie prost gandita, dar bine platita (deja vorbim in rime 🙂 ).

Traim in era in care putem crea ORICE, in orice forma (text, video, audio, foto) ce poate deveni viral in doar cateva minute si poate ajunge la milioane de oameni. Dar – pentru ca intotdeauna este un ”dar” – trebuie fie insotit de un mesaj bun. Oamenii nu au nevoie de inca un text in care vinzi sau vorbesti despre tine si produsele tale, ci de un mesaj prin care sa te transpui in universul lor, aducand ceva extra. Totul este despre cum ii faci pe cititori sa se simta. La fel ca antreprenorul, un bun creator de continut trebuie sa fie creativ, inovativ si sa aiba imaginatie.

Nu stii cum sa faci asta? Lasa pe seama unui expert. Sa creezi continut e o abilitate care poate fi cultivata sau delegata unui specialist care iti intelege business-ul si clientii.

Iar daca esti printre putinii care cred ca merge sa iti cresti business-ul si fara marketing online sau care crede ca business-ul lui nu este potrivit pentru asta… te inseli. Nu te uita la ce a fost pana acum, ci uita-te incotro se indreapta lucrurile si vezi daca tu mergi in directia buna.

 

6. INOVATIE

 

Atunci cand vii cu ceva nou, si business-ul creste. Inovand, oferi clientilor tai mai multa valoare. Oamenii au nevoie in permanenta sa primeasa solutii care sa le imbunatateasca viata – mai nou, mai simplu sau mai usor. Produsele, filmele, povestile noi au atras intotdeauna atentia publicului.

Un studiu din Australia arata ca in companiile cu activitate de tip inovator, productivitatea este mai mare si exista mai  multe locuri de munca, in comparatie cu companiile non-inovatoare.

Desigur, sa creezi constant ceva nou e riscant chiar si pentru o companie cu vechime. Insa daca nu incerci, nici nu vei afla daca clientilor tai le-ar fi placut sau nu 🙂

 

7. PERSEVERENTA

 

Poate cel mai important lucru: ramai constant in munca pe care o depui. Unele rezultate au nevoie de timp ca sa apara. Dar vor aparea, cu siguranta. Nu te astepta ca peste noapte sa se schimbe totul, ci construieste cu rabdare tinand cont de cele 6 elemente descrise mai sus.

 

TOPPING:

Dupa ce ai mixat bine ingredientele de mai sus, e timpul pentru topping: cere ajutor si deleaga.

Nu te opri pentru ca nu stii sau nu ai resurse, pentru ca sigur ele exista deja in jurul tau. S-ar putea ca la un moment dat sa ai nevoie de cineva din afara, cu experienta si know-how care sa te ajute sa faci zoom out pe business-ul tau. Trebuie doar sa CERI AJUTOR.

 

Nu incerca sa te transformi in ”omul-bun-la-toate”. N-ai cum sa fii. Daca e ceva la care nu te pricepi, deleaga… Daca nu ai persoanele potrivite in echipa – antreneaza, externalizeaza, dar nu te bloca in speranta ca lucrurile se vor rezolva de la sine. Noi venim in intampinarea acestor nevoi cu o sesiune de consultanta gratuita, ca sa incepi de undeva 🙂 Ce spui?