Tragem linie, formulăm concluzii și analizăm un an „interesant”. S-au întâmplat multe și ne apropiem de un an care începe cu un vaccin și multă speranță. Indiferent de forma în care ai ales să abordezi și să traversezi pandemia împreună cu echipa ta, sperăm toți că lucrurile urmează să se schimbe în bine.

Senzația pe care o vom avea când ne vom întoarce la birou, va fi ca după o lungă vacanță la finalul căreia ne-am schimbat până la a nu ne mai recunoaște. Poate avem colegi noi pe care i-am cunoscut până acum doar după un user de microsoft teams, poate avem colegi vechi care acum nu mai fac parte din echipă… Multe s-au schimbat.

Îți propunem câteva întrebări pentru business-ul tău și un mod de a le răspunde.

 

Cum ți se întorc angajații la birou?

Dacă înainte comunicarea era o provocare… să vezi acum. După 10 luni în care comunicarea a rămas fără elementul esențial al ei, non-verbalul, (pentru că zoom nu reușește 100% să suplinească lipsa) distanțarea fizică a distanțat și problemele angajaților tăi de tine.

Tu știi cum se întorc angajații tăi la birou? Cât de obosiți sau odihniți sunt, ce au făcut sau ce nu au făcut în ultimele luni și cu ce mindset se întorc? Ce îi motivează pe ei acum?

 

De ce se întorc la birou?

Unii abia așteaptă, alții n-au de ales. E foarte important să știi dacă ei se întorc la birou pentru că business-ul tău e locul în care își doresc să fie sau dacă se întorc la birou că nu au de ales. Au ales să traverseze ultimele luni cu tine sau au fost nevoiți? Abia așteaptă să vină sau abia așteaptă să plece?

 

Cum iti motivezi un angajat care a lucrat de acasa?

Ce faci cu angajatul care a căzut din pat, în pijamale direct la laptop, în ședinte și rapoarte…

Cum il ajuti sa inteleaga noua normalitate, in care are de petrecut din nou, ore in trafic, sa isi pregateasca iar hainele pentru birou, sa mance iar in oras…. ca nu va mai lua micul dejun, pranzul si poate chiar cina cu familia…

Cum il readuci sa inteleaga ca pentru acelasi salariu are de facut acest efort din nou, dupa aproape un an de zile…

 

Cum arată business-ul tău după pandemie?

Dacă ești printre norocoși, ai descoperit că profitabilitatea poate crește chiar și odată cu scăderea cifrei de afaceri. Ai descoperit că productivitatea media a angajaților cheie care compun organizația ta este mult peste productivitatea angajaților care au deschis să părăsească barca.

Poate ai descoperit că unele business-uri sunt făcute să rămână mici deși poate aveai planuri de expansiune. Prea îndrăgostit de afacerea ta, ai văzut-o mai mare decât e.

Cat ai investit in echipa ta in ultimul an, sau doar ne plangem ca nu exista forta de munca calificata, care nu au competente si viziune pe nevoile companiei tale? Unul din zecile de roluri pe care le are un antreprenor de regula in firma lui este si acesta, de a educa si crea o cultura de organizatie sanatoasa.

 

Ce decizii ai luat decizii în ultimele luni?

Care a fost principalul „drive” în ultimele luni? Mulți au fost/am fost ghidați de frică pentru că era singurul sentiment pe care știam să-l punem în fața unui context marcat de incertitudine. Iar frica nu e cel mai bun decission maker, iar deciziile luate așa nu sunt cele mai bune.

Care e impactul pe care l-a avut felul în care ai luat decizii în organizația?

A fost greu sa incasezi la timp si sa-ti gestionezi cheltuielile generale de administrare ?

Multi am avut de invatat inca o data ce inseamna un buget echilibrat, un forecast realist si un cash flow sanatos

 

Resetare și adaptare

Știi să accepți o resetare? Ai reușit să te adaptezi la ea?

Ce fete ale tale le-ai vazut in acesta perioada, pe care nici nu stiai ca le ai?

Pentru ce esti recunoscator in business-ul tau?

 

Ce face middle managementul tău?

Știm toți că în business-urile neaoșe există un singur top manager, iar middle managementul, se „supune” marelui lider, antreprenorul pur sange, care este de neinlocuit, el le stie cel mai bine pe toate, iar din frica de a pierde controlul in business, omoara si ultima intentie de proactivitate a oamenilor de la care asteapta sa ii preia din atributii si cu care in stare constienta ar dori sa construieasca in echipa cu ei…

Ce poate face un antreprenor in criza, in afara sa isi critice lipsa de autoritate si asumare a celor care sunt in echipa lui?

Ai avut timp sa lucrezi la viziunea business-ului tau sau ai stins incendiile cu solutii de moment, ce perspectiva prezenti echipei tale, care este noua misiune a companiei tale…

Cum masori uzura si gradul de motivare al  echipei tale dupa acest an?

 

Cu cine te sfătuiești zilele astea?

Resetat la nivel de start-up, traversezi iar ceva similar unei adolescențe în business. Simți că nimeni nu te înțelege? Exact la asta mă refer. Ai nevoie de suportul și înțelegerea pe care o privire de ansamblu detașată ți-o poate oferi la pachet cu o atenție la detaliile cheie ale afacerii tale.

Hai să facem afacerea ta să fie afacerea în care angajații tăi abia așteaptă să se întoarcă.